lauantai 6. huhtikuuta 2013

Pyörällä päästään

Tiedättekö, että minulla on maailman paras isoveli?

Se vei pienenä minut katsomaan piirrettyjä ja äidiltä salaa hampurilaiselle. Se huolehtii meidän yhteisestä metsästä niin, että minä saan olla huoleton heinäsirkka, joka korkeintaan käy hakemassa sieltä myrskytuhojen laskennan seassa hupullisen korvasieniä. Ja se ei ikinä jätä väliin dyykattavaa roskista, jos se sellaiseen törmää ja tällä kertaa se poimi sieltä matkaansa Tunturin mixte-rungon minulle.


Kuva

Mixte-runko on siis kaikille 80-luvun kasvateille tuttu muun muassa Tunturi Madonnasta eli siinä tuo ylempi tanko rungosta muodostuu kahdesta kapeasta putkesta. Pelagohan tuota runkomallia on sportannut ja vanhat mixtet ovat ilmeisen suosittua kamaa projektipyörinä. Yksivaihteen sivuilla useampikin kaveri esittelee millaisia pyöriä ne ovat tyttöystävilleen tehneet. Tosin minulla on kyllä vahva epäilys, että ne tekevät niitä itselleen. Tai ainakin yksi pyörä jonka tunnistimme tuntuu aina tulevan vastaan vahvasti miespuoliselta vaikuttavan polkijan alla...

Ja sitten takaisin asiaan.

Nyt minua siis Turussa odottaa oma projektipyörä. Nyt pitäisi sitten miettiä mitä pyörältä haluaa. Tehdäänkö siitä coolisti erottuva vai retrosti nuhjuinen. Eli maalataanko runko, millainen ohjaustanko hommataan, ilkeääkö dyykattuun pyörään ostaa satasen satulan, haluanko vaihteet, saako tuohon runkoon edes vaihteita, entä tarakka, eteen vai taakse, niin ka lokasuojat? Pyörä lähtee meidän mukaanke viimeistään äitienpäiväviikonloppuna ja luultavasti tässä kuukaudessa ehdin muuttaa mieleni jo miljoonasti.

Niin ja puhumattakaan siitä ensimmäisen maailman ongelmasta jonka pyörän runko avasi: Tuosta Mixtestä tulee sellainen sunnuntaipyöräilyfillari. Sellainen jonka kanssa pistetään mekko päälle ja Yakkayn kypärä päähän. Tuon rinnalle tarvitaan se uskollinen työjuhta jonka kanssa pusketaan työmatkat ja tarvittaessa ne yli 50 kilometrin pyöräretket. Olin kuvitellut ostavani yhden brittiläisen mixten, mutta eihän ihminen nyt mitään tee kahdella mixtellä. Rajoituksena haussa olevalle pyörälle on se, että senkin kanssa pitää voida polkea hameella ilman etten tule esittelleeksi alushousujani työpaikan autohallissa pyörän selkään ja selästä könytessäni. Eli tuo sulkee cyclocrossit pois. Enköhän minä johonkin hybridiin päädy. Taidan pistää miehen tekemään esikarsinnan. En kai minä naimisiin sen kanssa olisi päätynyt jos en luottaisi sen arvostelukykyyn.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä ihmeessä viestiä!