tiistai 20. tammikuuta 2015

Järkiratkaisu lippuhintoihin

HSL tiedotti uudistavansa vaunujen ja rattaiden kanssa matkustavien lippujen hinnoittelua. Tähän astihan kärrykansa on päässyt ilmaiseksi kulkemaan paitsi busseissa myös raideliikenteessä ja Suomenlinnan lautalla. Jatkossa kuitenkin maksuttomuus poistuisi raitiovaunuista ja metroista. Perustelun mukaan ilmaisella matkustamiselle ei ole perusteluja, koska turvallisuusongelmaa ei synny raideliikenteessä, jossa  lippuautomaatit ovat helposti saatavilla ja tässä toki ollaan oikeassa silloin kun matkustajalla on matkakortti käytössään. 

Käytännössä kuitenkaan matkakorttia ei ole kaikilla käytettävissä ja lippuautomaattejakaan ei joka pysäkin kulmalla kasva, joten järjestelmä aiheuttaisi ongelmia esim. turisteille, joille usein raideliikenne on helpointa käyttää reittisuunnittelun kannalta. Ongelmaksi myös tulee käytettävyysnäkökulmasta se, että tuon jälkeen Helsingin julkisen liikenteen lippukäytännöt ovat kaikkea muuta kuin käyttäjäystävälliset kun käytössä on kännykkälippu, joka ei toimi busseissa ja tämä uudistus ei nyt ainakaan loogisuutta ja helppokäyttöisyyttä lisää.

Eniten tässä kuitenkin itselleni huolta aiheuttaa se, että järjestelmällä aiheutetaan selvää epätasa-arvoa eri asuinalueiden välillä. Meillä läntisessä Helsingissä säilyisi ilmaiset matkat lähijunissa ja alueella on myös tehokas bussiverkosto. Itäisessä Helsingissä julkinen liikenne taas nojaa metron varaan ja bussiverkosto keskustan suuntaan on karsittu, koska eihän sitä juurikaan metron vuoksi tarvita. Vaunukansan pakkaaminen busseihin on lisäksi matkustamisen näkökulmasta tehotonta ja myös turvattomampaa mitä tasaisempi raideliikenne. Erityisen ikäväksi tilanteen tekee se, että samaan aikaan kuitenkin suunnitteilla on terveydenhuollonuudistuksia, jolloin esim. neuvolapalveluita keskitetään ja yhä useammalla neuvolamatka ei taitu enää järkevästi jalan.

Keskusteluissa myös usein unohdetaan se, että kaikki rattaiden kanssa kulkevat eivät ole kotimutseja. Päivähoitotilanteen ollessa mitä on lapsia joudutaan viemään myös hoitoon kaupunginosista toisiin ja silloin lapsia usein joudutaan kuljettamaan julkisilla kulkuvälineillä. Silti julkisessa keskustelussa vain hekumoidaan sillä miten järjestelmällä saadaan kitkettyä kaikki rattaita tavaroiden roudaamiseen käyttävät vapaamatkustajaloiset. Ilmiö, johon itse en ole koskaan törmännyt julkisessa liikentessä, mutta joka urbaanien legendojen mukaan on arkipäiväisenpi näky julkisissa kuin kiroilevat juopot.

Mikäli nyt kuitenkin uudistusta kaivataan niin miten olisi lippujärjestelmä joka olisi edes tasa-arvoisempi kaupunginosien välillä? Esimerkiksi mahdollisuus vaikka alennushintaiseen kuukausikorttiin Kelan perhevapaisiin myönnettyä etuustodistusta vastaan. Tai vaikkapa uudistuksessa kaavaillun eläkeläislipun tyylinen alennushinta keskipäiviin. Minun puolestani voitaisiin vaikka sopia järjestely, jossa eläkeläiset ja vaunukansa matkustavat ilmaiseksi 10-14 välisenä aikana. Tai sitten vaikkapa parinkympin kuukausilippu ja kännykkälippujärjestelmä joka toimisi myös busseissa helpottamaan satunnaisten reissaajien lipunmaksia. Tai ylipäätään mikä tahansa ratkaisu, joka olisi kokonaisvaltaisesti mietitty, käyttäjäryhmille tasa-arvoinen ja loppuun asti pohdittu. Sellainen, jossa pyrittäisiin ottamaan huomioon se, että palvelu olisi mahdollisimman käytettävä paitsi infran niin myös hinnoittelun osalta. Järkeväähän olisi tukea lapsiperheiden julkisten käyttöä, mutta helpoiten se toimisi muutoksella, joka edes tarjoaisi sen keppiin sidotun porkkanan pelkän kepin asemasta.

4 kommenttia:

  1. Täällä näkee tasaisesti näitä rattaita, joissa on joko ostoksia tai sitten iso ja reipas lapsi, joka laittaa shown pystyyn joutuessaan istumaan vaunuissa bussiin noustessa - sellaista se on, epätäydellinen systeemi. Mutta tietenkin metroriippuvaisena ihmisenä (jolla onneksi taitaa jokainen jälkeläinen jo kävellä 2017, vaikkei täällä enää asutakaan) pidän tota todella urpona uudistuksena, ja nimenomaan aluepoliittisesti epäoikeudenmukaisena.
    Jos Helsinki haluaa pitää kiinni lapsiperheistä - mikä tulee olemaan aika haaste, jos ja kun esim. terveyskeskukset keskitetään neljään viiteen suuren, siinähän sitten maksellaan metromatkoja neuvolaan jne, vuokrat ja asuntotilanne muutenkin - niin ehkä ei kannattaisi ensimmäisenä käydä kiinni näihin aika pieniin eleisiin. Mullakin on työ- ja harrastusmatkojen takia se kuukausikortti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sehän se tässä on kun ratkaisuna tässä tässä tarjotaan pyörän kumin paikkaa valtamerilaivan kyljessä olevan reiän paikkaamiseen. Tuntuu muutenkin että nykyään ratkaisun teko on ulkoistettu asukkaille kun julkisuuteen töräytetään milloin mikäkin aivopieruvaiheessa oleva esitys ja luotetaan että kyllä ne somessa jonkun ratkaisun keksivät. Fasilitointimenetelmähän tosin tuokin on...

      Niin ja olisivatkohan nuo tyhjät rattaat isompi ongelma metroissa jossa työntekijälle kiinnijäämisen riski on pienmpi mitä busseissa ja junissa, joissa henkilökunta on koko ajan läsnä.

      Poista
    2. Itse asiassa siis näkyy vain bussissa, mutta toisaalta paikalliset bussikuskit päästää esim. rollaattorilla liikkuvat vanhukset ilmaiseksi (ja ne eivät muuten tee koskaan vahingossakaan tilaa jos yrität rattaiden kanssa samaan bussiin, mutta busseja tulee onneksi aina uusia).
      Ilmeisesti äitejä on nyt hemmoteltu subjektiivisella päivähoito-oikeudella ja törkeän pitkillä perhevapailla tarpeeksi pitkään, kun ne eivät muuta tee kuin tuki metroja mennessään lattelle - nyt laitetaan mammat ruotuun.

      Poista
    3. Tuon minäkin olen huomannut että rollaattori kansa haluaa omia keskisillan vain itselleen, jopa niin ettei toinen rollaattori tahdo sinne mahtua.
      Mutta poispilattuja lattemammojahan sitä tässä taidetaan olla kaikki tyyni ja ollaan vielä kehdattu töihinkin palattuamme lapsia siellä julkisissa kuljetella eikä yksityisautoilla kunnon kansalaisen tavoin.

      Poista

Jätä ihmeessä viestiä!